Vanochtend is het voor het eerst bar koud geweest en voor velen was het krabben aan de voorruit geblazen. Het gaat ook de komende dagen vriezen. Recipe for disaster? Als je even volgende tips doorneemt, weet je zo wat je moet doen om problemen te vermijden.
Startproblemen
Het probleem dat vast het vaakst zal voorkomen: auto's die niet meer starten omdat de accu leeg is. Door de koude kan het zijn dat die niet meer genoeg elektriciteit levert om de motor aan te zwengelen.
Preventief kan je al een aantal dingen doen om een lege accu te vermijden:
Heb je de afgelopen tijd al gemerkt dat je auto moeilijk start? Rij vandaag dan misschien nog eens minstens een twintigtal minuten met je auto. Op die manier is je accu wat extra opgeladen. Een korte rit doet meer kwaad dan goed, want het is onvoldoende om de accu bij te laden en doet dus meer kwaad dan goed.
Heb je een acculader of druppelaar? Hang je auto daar dan nog even aan voor de zekerheid.
Probeer zo min mogelijk elektriciteit te verbruiken tijdens het autorijden. Dit doe je door grote verbruikers zoals zetel- en raamverwarming pas aan te zetten als je auto gestart is en ze zo kort mogelijk aan te laten staan.
Heb je een auto met een start-stopsysteem? Schakel dit dan dezer dagen uit. Op die manier wordt er minder van je accu gevraagd.
En vertrouw je je accu niet meer? Vervang die dan preventief.
Start je auto moeilijk? Probeer dan deze tips:
Geef geen gas. Vroeger hadden auto's vaak een manuele choke nodig om koud te starten, maar nu doen de auto's dit allemaal automatisch.
Laat je koplampen even branden voor je de auto start. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar zo wek je je accu al even tot leven.
Slaat de motor niet meteen aan? Probeer dan telkens met korte pogingen te starten. Dat is beter dan lange startbeurten die veel stroom vragen.
Startkabels gebruiken
Geeft je motor helemaal geen kik meer? Dan is je accu mogelijk helemaal leeg. Dat zie je meestal door een verklikkerlampje op je dashboard. Wat moet je nu doen? Ben je niet handig of heb je niet het geschikte gereedschap? Zoek dan hulp bij iemand met kennis van zaken.
Ben je wel handig en heb je de juiste tools? Dan kan je zelf proberen de accu een zetje te geven met startkabels of een starthulp. Zorg eerst dat je accu bereikbaar is, zodat iemand met de voorkant van zijn auto tegenover de jouwe kan gaan staan. Maak vervolgens de motorkap van beide auto's open, zoek de accu en maak de contactpunten daarop vrij zodat alles klaar is om de startkabels aan te sluiten. Het is heel belangrijk dat je ze in deze volgorde aansluit op een andere auto:
Voor je ze aansluit, zet je het contact van beide auto's uit en ook alles wat veel stroom kan verbruiken.
Zoek de accu onder de motorkap van de auto die je wil laten starten en de aansluitingen ervan. Op de ene aansluiting staat een +, dit is de pluspool. Hier zet eerst je de rode klem van de startkabel op.
Aan het andere eind zet je de rode klem op de pluspool van de auto die je uit de nood moet helpen.
Hetzelfde doe je respectievelijk met de zwarte klemmen en de aansluitingen met het minteken, de negatieve pool.
Let er ten allen tijde op dat de klemmen elkaar niet raken, want dit kan onherroepelijke schade veroorzaken.
Is alles goed aangesloten? Start dan eerst de auto met de volle accu en laat die met een iets hoger toerental draaien. Vervolgens probeer je de auto met de lege accu te starten.
Bij het loskoppelen van de koppels moet je nog eens goed opletten voor de volgorde:
Maak eerst de zwarte klem los van de auto met de lege accu.
Vervolgens maak je de zwarte klem los van de auto met de volle accu.
Dan kan je de rode klem van diezelfde auto losmaken.
En ten slotte doe je hetzelfde bij de auto met de lege accu.
Let hierbij weer goed op dat de klemmen elkaar niet raken!
Vanzelfsprekend laat je de gedepanneerde auto eerst wat draaien en rij je genoeg kilometers, zodat de accu weer wat is opgeladen. Wil je helemaal zeker zijn dat het probleem zich niet meer voordoet? Rij dan meteen naar een plek waar je een nieuwe accu kan kopen.
Warmdraaien: doen of niet doen?
Terloops willen we nog een fabeltje uit de wereld helpen, namelijk dat je je auto het best laat warmdraaien voor je de weg opgaat. Dat is dus NIET waar.
Op stationair toerental warmt een motor amper op. Bovendien is het erg vervuilend omdat een auto met koude motor op een laag toerental erg vervuilende rook uitstoot.
Ga dus na het starten meteen de weg op, maar geef gewoon niet te veel gas. Op die manier wordt de motor goed opgewarmd. Ga dus niet ook eerst je ruiten ijsvrij maken terwijl je auto al draait. En dat brengt ons meteen bij een reeks volgende tips.
Ruiten ijs- en dampvrij maken
Een ander probleem waar we tijdens koude winterochtenden tegenaan lopen, zijn aangevroren en aangedampte autoruiten. Daarmee rondrijden is levensgevaarlijk, maar het is nochtans eenvoudig op te lossen.
Aangevroren ruiten
Dit kan je het best voorkomen door 's nachts een stuk karton of scherm voor je voorruit leggen. Steek deze bescherming achter je ruitenwissers, zo blijft ze goed zitten en zo voorkom je meteen dat je ruitenwissers vastvriezen aan de ruit.
Werkt de truc met de aardappel? Er doet een tante Kaat-verhaal de ronde dat je ruit inwrijven met een halve aardappel zou helpen tegen aanvriezen. Hier is niets van aan. Integendeel: ruiten vriezen hierdoor net harder aan en ze worden er alleen maar vuiler door. Niet doen dus.
Aangedampte ruiten
Is je auto eindelijk ijsvrij, stap je in je auto en dampen je ruiten meteen aan? Herkenbaar? Dan hebben we deze tips:
Shampoo of afwasmiddel langs de binnenkant van je ruit smeren, met een doekje, om te voorkomen dat het glas aandampt als je in je auto stapt. Dit trucje werkt wel degelijk, maar je moet opletten dat je niet te veel product gebruikt, anders wordt je ruit smerig en verminder je dus de zichtbaarheid in plaats van ze te verhogen. Er bestaan ook gespecialiseerde producten die eigenlijk hetzelfde doen.
Zet je airco aan. Het aandampen van de ruit wordt veroorzaakt door een hoge luchtvochtigheid in de auto. Dat heb je mogelijk al gemerkt als je met pas gewassen haren in een koude auto stapt; dan dampen de ruiten snel aan.
Wil je voorkomen dat je autoruiten te veel aandampen, dan moet je dus de luchtvochtigheid in de auto zo laag mogelijk houden. Wie airconditioning heeft, zet die het beste op, want de airco verlaagt de luchtvochtigheid.
Je kan ook gewoon je verwarming aanzetten, maar dan duurt het vaak een poosje voor die je ruiten ontwasemd heeft. En als je een sterretje in je voorruit hebt, loop je het risico dat dit een grote barst wordt door je auto snel te laten opwarmen. Dit komt door het verschil in temperatuur binnen en buiten de auto. Om dezelfde reden giet je het best geen warm water over je voorruit.
Vastgevroren deuren, sloten en handrem
Bij vriesweer kom je soms ook simpelweg je auto niet in. Dat kan verschillende oorzaken hebben:
Mogelijk is je slot vastgevroren. Dit kan je oplossen door er wat speciale slotontdooier in te spuiten. Die bewaar je dus het best niet in je auto, want dan heb je er weinig aan.
Was je je auto met dit weer? Let er dan op dat je de rubbers rond de deuropening volledig laat drogen. Zo niet kunnen je deuren dichtvriezen en krijg je ze 's ochtends niet meer open. Is dit toch het geval? Probeer ze dan niet met veel geweld open te trekken, want je zal ze waarschijnlijk kapot trekken, maar probeer het eens omgekeerd: duw op de deur, zodat het ijslaagje breekt.
Lukt dit niet? Probeer dan desnoods een andere deur, van waaruit je wel in de auto kan kruipen. En heb je een haardroger bij de hand, richt die dan heel even op de rubber. Zeker niet te lang, want dan kan je de lak beschadigen.
En krijg je geen beweging in de auto? Dan is mogelijk je handrem vastgevroren. Dit kan je misschien verhelpen door er extra hard aan te trekken. Op die manier breek je misschien het ijs in de kabel van de handrem. Maar je kan dit ook simpelweg voorkomen door je handrem niet op te zetten en je auto in versnelling te zetten tijdens het parkeren. (vrt)